Kaupunkipyöräkausi alkoi suurempana kuin koskaan

Helsingissä viime kesänä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajentui tänä kesänä kolminkertaiseksi. Uusia pyöräilyalueita ovat muun muassa Lauttasaari, Munkkiniemi, Pasila, Käpylä ja Kalasatama. Kaupunkipyörillä poljetaan kokeiluluontoisesti myös Espoossa Matinkylän ja Olarin alueella. Kaikki kaupunkipyöräkauden lunastaneet voivat käyttää pyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, ja halutessaan polkea vaikka työmatkansa Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.

Rekisteröityminen koko kaudeksi maksaa 25 euroa. Päiväksi ja viikoksi rekisteröityminen alkaa palvelun käynnistyttyä 2.5. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kaikkiin kausiin sisältyy puoli tuntia maksutonta pyöräilyaikaa käyttökerralla.

Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään, käyttäjän rekisteröimältä maksukortilta veloitetaan euron lisämaksu kultakin seuraavalta puolelta tunnilta. Tämä koskee myös päiväksi rekisteröityneitä. Enimmäiskäyttöaika on viisi tuntia kerrallaan. Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

”Kaupunkipyöräpalvelu on helppo ja edullinen tapa pyöräillä. Koko kauden maksulla eli 25 eurolla saa pyörien käyttöoikeuden puoleksi vuodeksi. Lisämaksuja ei tule, jos pyörän palauttaa telineeseen ennen kuin puoli tuntia on kulunut”, opastaa HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

”Kaupunkipyörä on kätevä pari julkisille kulkuvälineille. Viime vuonna yli puolet polkijoista kertoi käyttävänsä pyöriä osana joukkoliikenteen matkaketjua”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Kaupunkipyörillä on nyt entistä helpompaa hurauttaa joukkoliikennereitin varteen: kiireessä ei tarvitse lähteä etsimään toista pyöräasemaa, koska pyörän palautus onnistuu myös täydelle asemalle. Käyttäjän tulee tällöin kuitenkin varmistua, että pyörän näyttö tarjoaa palautusmahdollisuuden, ettei pyörä jää vain taukolukitukseen.

Liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg kertoo: ”Olemme Espoossa innostuneita tästä uudesta avauksesta pyöräilyn puolesta ja haluamme, että kaupunkifillarit löytävät käyttäjänsä ja paikkansa Espoossa jatkossakin. Kaupunkipyörällä voi asioida helposti ilman omaa pyörää Matinkylässä ja Olarissa tai vaikka fillaroida Nokkalan satamaan ja jatkaa sieltä reittiveneellä merelle.”

Omat pyörät mukaan lähijuniin nyt myös ruuhka-aikana

HSL ja VR helpottavat kestävien kulkutapojen yhdistämistä 19.6. alkaen vuoden kestävässä kokeilussa, kun pyörää saa kuljettaa lähijunaliikenteessä tilan salliessa myös ruuhka-aikoina.

”HSL:n strategiaan kuuluu kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäminen. Mitä paremmin erilaiset kestävät kulkutavat tukevat toisiaan, sitä paremmin ne voivat korvata yksin omalla autolla tehtäviä matkoja”, toteaa HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

”Pyöräliikenteen lisääntyminen on kaikkien etu: muihin kulkutapoihin verrattuna se vaatii pienempiä investointeja, vie vähemmän tilaa ja tuo terveyttä edistävänä ja päästöttömänä kulkumuotona merkittäviä hyötyjä sekä pyöräilijöille että yhteiskunnalle. Toisaalta myös autoliikenteen sujuvuus paranee, kun joukko- ja pyöräliikenteen käyttö kasvaa.”

JAA