Espoonlahti ja Kivenlahti halutaan yhä B-vyöhykkeelle

Espoon kaupunki toivoo, että HSL tarkastelisi joukkoliikenteen taksavyöhykkeiden rajoja keväällä 2020. Espoo ehdottaa, että HSL aloittaa keväällä 2019 käyttöönotetun uuden vyöhykemallin vaikutustarkastelut heti ensi syksynä, jotta HSL voisi sisällyttää toiminta- ja taloussuunntelmaan ehdotuksia vyöhykkeiden rajojen muutoksista sekä kysyä muutosehdotuksista näkemyksiä eri kunnilta.

Espoon kannan on ilmaissut Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyessään vastauksen kaupunginvaltuutettujen valtuustokysymykseen. Valtuustokysymyksessä ehdotetaan, että HSL:n vyöhykemallissa B-vyöhyke laajennettaisiin koko Kehä III:n sisäpuoliselle alueelle. Tällöin muun muassa Espoon keskus, Espoonlahti, Kivenlahti ja Saunalahti siirtyisivät C-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle.

Valtuustokysymyksen allekirjoitti peräti 48 valtuutettua. Espoon valtuustossa on yhteensä 75 jäsentä.

HSL on toistaiseksi suhtautunut kielteisesti B-vyöhykkeen rajan laajentamiseen Kehä kolmelle asti myös Espoossa. Vantaalla C- ja B-vyöhykkeen raja kulkee Kehä III:a pitkin, mutta Espoossa Kehä III on kauempana Helsingin keskustasta kuin Vantaalla.

B-vyöhykkeen laajentaminen romuttaisi koko vyöhykemallin idean, joka perustuu etäisyyksiin Helsingin keskustasta. Mikäli B-vyöhykettä laajennettaisiin, matkaliput pääkaupunkiseudulla kallistuisivat roimasti.

JAA