Espoon kaupunki toivoo, että HSL tarkastelisi joukkoliikenteen taksavyöhykkeiden rajoja keväällä 2020. Espoo ehdottaa, että HSL aloittaa keväällä 2019 käyttöönotetun uuden vyöhykemallin vaikutustarkastelut heti ensi syksynä, jotta HSL voisi sisällyttää toiminta- ja taloussuunntelmaan ehdotuksia vyöhykkeiden rajojen muutoksista sekä kysyä muutosehdotuksista näkemyksiä eri kunnilta.
Espoon kannan on ilmaissut Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyessään vastauksen kaupunginvaltuutettujen valtuustokysymykseen. Valtuustokysymyksessä ehdotetaan, että HSL:n vyöhykemallissa B-vyöhyke laajennettaisiin koko Kehä III:n sisäpuoliselle alueelle. Tällöin muun muassa Espoon keskus, Espoonlahti, Kivenlahti ja Saunalahti siirtyisivät C-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle.
Valtuustokysymyksen allekirjoitti peräti 48 valtuutettua. Espoon valtuustossa on yhteensä 75 jäsentä.
HSL on toistaiseksi suhtautunut kielteisesti B-vyöhykkeen rajan laajentamiseen Kehä kolmelle asti myös Espoossa. Vantaalla C- ja B-vyöhykkeen raja kulkee Kehä III:a pitkin, mutta Espoossa Kehä III on kauempana Helsingin keskustasta kuin Vantaalla.
B-vyöhykkeen laajentaminen romuttaisi koko vyöhykemallin idean, joka perustuu etäisyyksiin Helsingin keskustasta. Mikäli B-vyöhykettä laajennettaisiin, matkaliput pääkaupunkiseudulla kallistuisivat roimasti.