Muistokirjoitus

Ensimmäinen suuri suomalainen kilpa-autoilija Curt Lincolnin onnistui houkuttelemaan 1960-luvun puolivälissä F1-luokan parhaat ajajat omistamalleen Keimolan radalle. F2-autoja ajaneet Jim Clark, Jochen Rindt, Jack Brabham ja Graham Hill vetivät syysiltana 27 000 katsojaa. Vaarallisina lopetetut Eläintarhanajot olivat Äitienpäivinä vetäneet parhaimmillaan yli 90 000 katsojaa.

Keke Rosberg ja Jyrki Järvilehto ehtivät juuri ja juuri harjoitella Keimolassa karting-autoilla ennen kilpa-ajojen lopettamista. Silloin pienen Kivistön asukkaat vastustivat eritoten harjoitusaikojen melua ja Wihuri-yhtymä hiljensi omistukseensa siirtyneen 53 hehtaarin kokoisen rata-alueen melun myymällä sen Sanoma Osakeyhtiölle kiinteistösijoitukseksi.

Nyt seudulla on komea kerrostaloalue ja golfkenttä. Vain entisöity valvontatorni Curt Lincoln -aukiolla muistuttaa noista vauhdikkaista ajoista.

* * *

Kun itsekin olin noina aikoina AAW racing teamin lähipiirissä, kävin eräänä varhaisena lauantaiaamuna Keimolassa muutama tunti ennen Super V -luokan kilpailua. Tallipäällikkö Hannu Kahin toimistoparakin portailla istui tummatukkainen siloposkinen nuorukainen. Hän puhui saksaa ja kertoi murheestaan. Herra Kahi ei päästä häntä kilpailuun, koska hän oli ilmoittautunut liian myöhään. Vaihdoin Hannun kanssa pari sanaa ja tämä heltyi. Auto saatiin ajoissa laivasta eikä sitä tarvinnut rahdata suoraan seuraavan viikon Ruotsin Anderstorpin kilpailuun. ¨Nuorukainen voitti sekä lauantain että sunnuntain lähdön

* * *

Vuoden vaihduttua 1991:ksi olin vaimoni kanssa Sydneyssa. Oli Australian oopperaviikon avajaisilta ja näyttämöllä Verdin Don Giovanni.

Valitin nuorelle vahtimestarille kuuluisan oopperatalon aulassa, että liput olivat jääneet tilaamatta. Sali oli tietenkin loppuun myyty. Vahtimestari pisti tuulemaan kuultuaan mistä tulimme ja erityisesti siksi, että hänen sisarensa on rakastunut Suomeen oltuaan Espoossa vuoden rotaryvaihdossa.

Päävahtimestari oli hänkin avulias, mutta vaikka vapaana oli kaksi paikkaa keskellä kymmenettä riviä, hän ei ollut varma, tuleeko Indonesian suurlähettiläspariskunta myöhässä.

Seurasimme esitystä viereisessä kabinetissa kaviaarivoileipiä ja hanhenmaksaa pitkästä aikaa maistellen.

Pääministeri ja isäntä saapuivat tauolle. Päävahtimestari esitteli meidät lyhyesti isännälle ja pyysi toiselle puoliajalle Indonesian tyhjäksi jättäneille paikoille. Kotimaamme ehdin mainita, mutta kun isäntä oli kysymässä jotain. pääministerin adjutantti vei hänet pöytään. Me hipsimme toiselle puolelle salia tuuraamaan Indonesian suurlähettiläspariskuntaa.

Oopperaviikkojen sponsori oli Lauda Air ja isäntä kolminkertainen F1:n maailmanmestari Niki Lauda, lippalakki peittämässä Nürburgringin rajussa ulosajossa elokuun ensimmäisenä päivänä 1976 palaneita kasvoja.

Lakki päästä, kunniaksesi Niki Lauda!

MARTTI HUHTAMÄKI

m.h.huhtamaki@gmail.com

JAA