Kolarit ovat yleisempiä kesäisin kuin talvisin – tässä suurimmat syyt kesäkolhuille

Auton kolhiintuminen on tavallista yleisempää kesäisin. Autokorjamoilla nähdäänkin selvästi, miten muun muassa nopeuksien kasvu ja luottamus tien pitävyyteen johtavat kesällä talviaikaa useammin voimakkaisiin kolareihin ja suuriin korjaustöihin.

Monien oletus varmasti on, että huono näkyvyys ja liukkaat tiet tekisivät talviajosta kesäajoa vaarallisempaa. Totuus on kuitenkin toinen, sillä Liikenneturvan tilastojen valossa onnettomuuksia sattuu Suomessa kesäisin jopa enemmän kuin talvella. Eritoten kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrät tapaavat huipentua kesäkuukausina.

Tämä näkyy Autoklinikan Vantaan Tammiston toimipisteellä suurempien korjaustapausten lisääntymisenä.

– Kolarit tuntuvat olevan vakavampia kesäisin, kun ajonopeudet ja luotto tien pitävyyteen kasvavat. Erityisesti peräänajoja nähdään eniten kesäkuukausina ja koska edellä oleva auto ei voi lähteä törmäyksen voimasta luistamaan, ovat iskut voimakkaampia ja jälki sen mukaista, Autoklinikalla korjaustyön laadunvalvonnasta vastaava Tapio Ikävalko selittää.

Suurten ajonopeuksien lisäksi kesäkolarien takaa voi usein löytyä lämmön ja pitkien ajomatkojen aiheuttamaa uupumusta.

– Väsymyksen aiheuttamia huolimattomuusvirheitä sattuu niin maanteillä kuin parkkipaikoilla. Liukkaat kelit tuntuvat pakottavan kuskit valppaammiksi ja kesällä tämä ”kannustin” puuttuu, Ikävalko arvioi.

Matkailijat ja eläimet näkyvät vauriokorjaamon arjessa

Pääkaupunkiseudulla kesäkuukaudet eivät tuo mukanaan suuria autolla liikkuvia turistimassoja, mutta pienemmillä paikkakunnilla muutokset liikenteessä aiheuttavat autokorjaamoilla lisätyötä.

– Moni paikallinen autoilija hämmästyy, kun talviaikaan lähes tyhjät parkkipaikat ovatkin nyt täpötäynnä. Ahtaisiin parkkipaikkoihin tottumattomat kolhivat herkästi autonsa. Myös ulkopaikkakuntalaisia meillä on heinäkuussa tavallista enemmän asiakkaina, Autoklinikka Savonlinnan työnjohtaja Vesa Dillström kertoo.

Eläimet sen sijaan näkyvät vauriokorjaamon arjessa ympäri Suomen. Hirvet aiheuttavat ymmärrettävästi vaaratilanteita autoilijoille, mutta myös pieneläimen osuminen auton keulaan voi johtaa mittavaan vaurioon. Paras keino näiden vaurioiden ennaltaehkäisyyn on ajonopeuden pitäminen maltillisena.

– Keväisin peurakolarit ovat todella yleisiä. Esimerkiksi Porvoon toimipisteellämme nähtiin menneenä keväänä useita tällaisia korjaustapauksia kahden viikon ajanjaksolla”, Ikävalko muistelee.

Ruuhkien ja eläinten lisäksi autoilijoita kiusaavat kiveniskemät. Niiden riski kasvaa kesänopeuksien sekä sorateillä ajamisen myötä. Sorateihin tottumattomilla vaarana on myös tieltä suistuminen.

– Pienetkin vauriot kannattaa korjauttaa melko ripeästi, ettei niistä aiheudu ajan kanssa isompaa vahinkoa. Tämä koskee erityisesti tuulilasin kiveniskemiä, jotka saattavat haljettuaan ja levittyään vaatia jopa tuulilasin vaihdon. Siksi niiden korjauttamista kannattaa harkita loma-aikanakin, Dillström huomauttaa.

Asta-myrsky aiheutti korjaamolle lähes puolen vuoden jonot

Autokorjaajakonkari Dillström on ehtinyt nähdä uransa aikana kaikenlaisia vaurioita. Yksittäistapaukset jäävät harvoin työnjohtajan mieleen, mutta yhtä erityistä kesää hän tulee tuskin unohtamaan.

– Vuoden 2010 heinäkuussa iski täysin yllättäen Asta-myrsky, joka aiheutti täällä Savonlinnassa todella mittavat vahingot. Korjasimme vielä joulukuussakin autojen päälle kaatuneiden puiden ja muiden iskujen aiheuttamia vauriota, Dillström muistelee.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.