Hermannin rantatielle on luvassa bussikaistat

Suunnitelmat henkilöautojen, bussien ja tavaraliikenteen ruuhkien helpottamiseksi Hermannin rantatien ruuhkasumpussa etenevät. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Hermannin rantatien asemakaavaehdotuksen ja liikennesuunnitelman asettamisen julkisesti nähtäville. Mikäli kaavaehdotukseen ei tule muutoksia, asia etenee kaupunginhallitukseen ilman lautakunnan jatkokäsittelyä.

Pahin ruuhkasumppu on erityisesti iltapäivisin Hermannin rantatien pohjoispäässä, eli Hämeentien liittymässä. Ruuhkat haittaavat myös joukkoliikennettä. HSL on painottanut, että ruuhkia pitäisi helpottaa, koska HSL siirtää lisää useita bussilinjoja Hermannin rantatielle syksyllä 2021.

Tämän kadun ruuhkaisimman osuuden välityskykyä parannetaan lisäämällä kolmas kaista pohjoisen suunnan ajoradalle Kyläsaarenkadun ja Hämeentien liittymän välille. Kolmas kaista osoitetaan busseille. Näin henkilöautojen käytössä oleva kaistamäärä säilyy ennallaan.

Muilta osin Hermannin rantatielle ei rakenneta uusia kaistoja, vaan toinen nykyisistä moottoriajoneuvojen kaistoista varataan busseille ja tavaraliikenteelle. Moottoriajoneuvoille suunnitelmissa esitetään molempiin suuntiin pääosin kahta kaistaa, ja uloimmat kaistat varataan busseille ja tavaraliikenteelle. Suunnitelma koskee Verkkosaarenkadun ja Hämeentien liittymän välistä katuosuutta.

Bussi- ja tavaraliikenteen kaistan arvioidaan nopeuttavan bussien kulkua pahimpaan ruuhka-aikaan jopa kaksikymmentä minuuttia. Henkilöautoliikenteen matka-ajat kasvaisivat Hermannin rantatiellä ruuhka-aikoina noin 1-4 minuuttia. Arviot on tehty vuodelle 2025 ennustetuilla liikennemäärillä.

Hermannin rantatien kaavaehdotuksessa esitetään myös raitiotielle omaa kaistaa Hermannin rantatien ajoratojen keskelle. Myös Sörnäisten autotunnelille on kaavaehdotuksessa varaus, mutta tämä uusi liikennesuunnitelma on laadittu nyt, koska Sörnäisten tunnelin mahdollinen toteutuminen on hamassa tulevaisuudessa.

JAA